Monday 28 August 2017

{Swedish} Min mormor hälsar och säger förlåt - Fredrik Backman

En anmärkningsvärd flicka och hennes egensinnig mormor

För fans av: En man som heter Ove - Fredrik Backman
Publicerades: 2013
ISBN: 9137140558
Sidor: 447

Goodreads

Baksidestext: Elsa är sju år och annorlunda. Mormor är sjuttiosju år och galen. Stå-naken-på-balkongen-och-skjuta-med-paintballgevär-på-män-som-vill-prata-om-Jesus-galen. Men hon är också Elsas bästa, och enda, vän.

Så när Elsa strax innan mormor dör får en serie brev, där mormor ber människor hon gjort illa om ursäkt, blir det början på det största äventyret. Det leder till en trappuppgång fylld av fyllon, monster, kamphundar och helt vanliga kärringar, men också sanningen om en mormor olik alla andra.

Min mormor hälsar och säger förlåt berättas med lika stort hjärta som komisk träffsäkerhet. Om livet, döden och en av de viktigaste mänskliga rättigheter som finns: Rätten att få vara annorlunda.



Mening
Cover: Bilden passar perfekt till titeln och innehållet. Det finns många saker som dukar upp i berättelsen: Gryffindor halsduken, breven, Vännens fotspår... Jag är faktiskt ganska förtjust i den.

Innehåll: Jag gillade Elsa och mormorn redan i första kapitlet. Baksidestexten säger redan allt. Elsa är inte som andra barn i sin ålder, hon är mycket smartare och vuxnare. Det finns nästan inget ämne som hon har inte kollat upp på Wikipedia och dessutom är hon en stor Harry Potter fan (därför har hon alltid sin Gryffindor halsduk på sig). Klart att jag gillade henne. Hon påminde mig mycket om mig själv när jag var ett barn. Jag var en jättestor besserwisser (okej, det är jag fortfarande...) men jag hade ingen Wikipedia.
Hennes mormor är inte heller som jämnåriga. I hennes ålder sitter de flesta kanske bara hemma och sticka tröjor osv. åt deras barnbarn (mitt dröm!). Men hon tänker inte sitta stilla och har alltid tokiga idéer i huvudet. Nej, det blir säkert inte långtråkig med henne. Hon är Elsas bästa vän och hjälper henne genom svåra tider. Hon vet alltid hor hon kan uppmuntra Elsa. Jag var ganska förstört när hon dog.

Tyvärr blev berättelsen efter hennes död lite långtråkig. Det handlade bara om hennes brev (ja, det antydas i titeln, men ändå) och om andra boende i huset. De var också roliga ibland, men jag brydde mig inte så mycket om den. Speciellt Vännen och Monstern.

Stil: Författarens skrivstil är bra, men ingenting speciellt. Ibland tyckte jag att några scener var för utdragna. Till exempel berättelser om landet-nästan-vaken. De störde läsflöden och jag hoppade nästan över dem. Ändå tycker jag att det var söt att Elsas mormor hittade på så många berättelser och en hel värld. Kanske var hon bara galen och fantiserade om detta. Hur som helst. Hennes fantasihistoria kunde ha varit lite kortare.

Det var intressant att ser världen igenom ett barns ögon en gång till. Det fanns mycket i vuxenlivet som kändes löjligt ur Elsas synhåll. Jag fick att inse att hon har faktiskt rätt. Förstås var det överdriven i boken och de andra som bor i huset är ganska stereotypisk, men det fick mig att tänka.

Min slutsats: En jättefin novell som får en att gråta och skratta.

Min värdering: 3/5 knappar

No comments:

Post a Comment